3. Laboratorium

For oplæg og materialer fra 3. Laboratorium se længere nede på siden.

Billedereferat:

Vi starter med morgenmad

Hjemmeopgaven ligger først på dagen. Den bliver gennemgået parvist

Social Kapital. Liselotte fremlægger grundbegreberne i social kapital. Et begreb, som handler om, hvordan medarbejder og leder i fællesskab løser kerneopgaven på en virksomhed. Social Kapital er et kollektivt begreb, der beskriver relationer mellem medarbejdere og ledere. Fokus på: Tillid og Retfærdighed og Samarbejde. Alle virksomheder har social kapital. Det tager tid at opbygge den sociale kapital. Man kan ikke handle eller bytte sig til den. Social kapital består af gensidige forpligtende relationer.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Knud Herbert Sørensen fra Middelfart Sparrekasse. Præsenterer bl.a. menneskesyn, hvor medarbejderne er ansvarsfulde, de vil gøre deres bedste, de er ikke ude på at snyde dig og derfor behøver du ikke kontrollere dem. I Middelfart Sparrekasse behandler vi alle forskelligt, det er den måde vi kan behandle alle ens på. - Og derpå fortæller han historien om de to kvinder, der mistede deres mor..

Alle i organisationen har viden om de tværorganisatoriske sammenhænge og har helhedsforståelse. Medarbejderne er ledere for sig selv og er selvstændige, selvansvarlige samt selvigangsættende. Derefter kommer historien om unge Helle, som afviste en låntager...

Workshops: Perspektivbytte - Aftaler om kommunikation - Tegning og udveksling af mentale billeder

Workshops: Observation af social kapital i en arbejdsgruppe - BAR SoSu. Kom godt i gang og gå ikke i stå undervejs - BAR SoSu. Diamantjagt om personalemøder - BAR FOKA. På billede Flip Flap – BAR SoSu

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tekst fra kort. Social Kapital. Du har sikkert oplevet, at den sociale kapital blev udfordret i dit arbejdsliv. Tænk på en situation, hvor din oplevelse af tillid, retfærdighed og samarbejde blev udfordret til det yderste. Måske optrådte alle tre elementer? Hvad skete der? Hvad kunne I have gjort anderledes? Hvad lærte du af situationen?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

… Brug den første halvdel af gåturen på at tænke på ovenstående.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

… Fortæl om din læring til den kollega du skal gå hjem sammen med. I bliver ”parret” midtvejs på turen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Medarbejderstafet- 3 kløveren fortalte om deres relationer kollegaer imellem, og hvordan dette kollegaskab bygger på tre værdier: Rummelighed, tillid og humor. Disse værdier fremmes af et grundigt kendskab til hinandens faglighed og stærke/svage sider.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eksempel på tæt kollegaskab: Hvordan starter dagen godt for min kollega? ’En kollega skal have en opgave at starte på, en anden skal have en kop te. Trekløven bruger bl.a. ‘Gummi – Pap metoden’ til at afdække værdier. Her får alle et/flere stykker pap og skriver ned, hvad en værdi betyder for dem. Det bliver bagefter hængt op. På denne måde deler man meget hurtigt sine tanker med sine kollegaer og sætter hverdagsord og handlinger på værdien.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lederstafet - Hillerød Hospital, Serviceafdeling. Ryddelighed på Hospitalsafdelingerne vil give bedre arbejdsforhold for serviceafdelingen. For at opnå dette er Serviceafdelingen startet med ryddelighed i egne rækker. Serviceafdelingen har arbejdet med ryddelighed i rengøringsrum og på rengøringsvogne.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eva Thoft fra rådgivervirksomheden Grontmij. Eksempler på skridt i den rigtige retning: Sæt fokus på kerneopgaven. Forskellige faggruppers bidrag til kerneopgaven, ledelsens og administrationens bidrag til kerneopgaven, løbende dialog om mål og respekt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Skab relationel koordinering gennem diamantjagt hos andre, fokus på overlab og overlevering: Fælles opfattelse af, hvad der skal gives videre. Eftersyn af beslutningsprocesser - er principper og beslutningsprocesser klare?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gruppearbejde i egen arbejdsgruppe. Hvilke redskaber fra workshops kan vi bruge hos os?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Morskab

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

- og kaffehygge

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reklamer