Stilletime på specialinstitution giver ro til planlægning og refleksion

På specialinstitutionen Sølager har man udvidet eftermiddagens vagtskifte fra en halv time til en hel time, og så er timen blevet til stilletime for institutionens beboere. Ændringen har betydet, at både medarbejdere og elever får bedre tid til at planlægge og bearbejde dagens aktiviteter.

Tidligere var der meget hektisk i vagtskiftet mellem dag- og aftenvagten. På en halv time skulle dagholdet formidle alle relevante informationer om dagens forløb til aftenholdet, som også skulle nå at planlægge aftenens aktiviteter. Nu er den halve time blevet til en hel, og så er den stilletime for institutionens beboere, som får bedre mulighed for at fordøje dagens oplevelser og være klar til aftenens aktiviteter.

– Vagtskiftet er et meget vigtigt tidspunkt i vores dagligdag. Her skal en mængde informationer deles mellem medarbejderne, og eleverne skal omstille sig fra en struktureret skole- eller arbejdsdag til en mere ustruktureret aften. Sådan et skifte kan let skabe tvivl og uenighed, som kan resultere i konflikter og dårligt humør, siger afdelingsleder Allan Nielsen fra Sølager.

Efter indførslen af stilletimen er der kommet mere ro over vagtskiftet. Medarbejderne har bedre tid til at gennemgå, hvordan dagen er forløbet hidtil og til at planlægge, hvad der skal ske om aftenen. Og eleverne får tid og ro til at omstille sig fra skoledagen eller arbejdsdagen til aftenperioden, hvor der er mulighed for at deltage i forskellige aktiviteter eller være alene inde på værelserne.

– Vi har oplevet, at eleverne virkelig er glade for stilletimen. Ligesom alle andre mennesker kan de trænge til at slappe af og være sig selv efter en arbejdsdag. Stilletimen skaber en mere rolig overgang, som giver de unge denne mulighed for at omstille sig, siger Allan Nielsen.

Ideen til stilletimen udsprang fra resultatet af afdelingens Trivsel Op måling, hvor der særligt var plads til forbedringer inden for kommunikationen på arbejdspladsen. Med stilletimen skabes der bedre rammer til at forbedre kommunikationen, fordi der er tid og rum til at medarbejderne kan få vendt både de faglige spørgsmål og den mere konkrete planlægning af aktiviteter.

Projektdeltagelse giver plads til forbedringer
Sølager deltager i trivselsprojektet 5 i 12 – Bedre trivsel og arbejdsmiljø i Region hovedstaden, og selvom ideen til stilletimen er udviklet uden for projektet, bidrager projektet i høj grad til forbedringerne på arbejdspladsen, fortæller Allan Nielsen.

– Når man er med i sådan et projekt, bliver man holdt til ilden. Når vi mødes med konsulenterne og de andre arbejdspladser har man ikke lyst til at sige, at man ikke lige har fået nået det, man havde planlagt, så projektet hjælper med at holde fokus og få gjort processerne færdige. Derudover får vi jo hele tiden ny viden og inspiration til vores trivselsarbejde, og ikke mindst penge til at frikøbe nogle medarbejdere, for det er også meget vigtigt, siger han.

Stilletimen har nu stået på et halv år som et forsøg, men de gode resultater peger i retning af, at ordningen fortsætter fremover.

– Vi får færre konflikter. Når der er bedre tid til at planlægge aftenens aktiviteter, er medarbejderne bedre gearet og bedre forberedt, og de kan måske lettere håndtere de uforudsete situationer, fordi de er mere afklarede omkring aftenens aktiviteter, og om hvordan eleverne har haft det i løbet af dagen. Og derudover er eleverne mere afslappede og klar til at indgå i sociale sammenhænge, fordi de har haft mulighed for at bearbejde dagens indtryk og falde lidt ned, siger Allan Nielsen.

 

Fakta:

Sølager består af fem sikrede afdelinger for unge, der primært anbringes i varetægtssurrogat og to åbne afdelinger for voksne med funktionsnedsættelse.

Se mere om 5 i 12 – Bedre trivsel og arbejdsmiljø i Region hovedstaden www.5i12.dk

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.